A magyar baloldal új kihívása
Akármennyire is szeretnék tehát elhitetni a gazdaságmenedzselő technokraták: egy adott politika erejét nem csupán (sőt talán nem is elsősorban) az adja, hogy az általa helyesnek tartott reformokat gőzerővel megvalósítja. Ha pusztán ennyiből állna a politika, akkor Magyarország prosperáló ország lenne, hiszen politikai vezetőinek csak fel kellene ismerniük, hol szorít a cipő, és a gondok orvoslására pragmatikus megoldási javaslatokat kellene kidolgozniuk. Akkor talán a most a népszavazáson szőnyegen lévő kérdéseket is sikerült volna – népszavazás nélkül is – optimálisan megoldani. Csakhogy a politika ennél lényegesen többet vagy mást jelent. Egy sikeres politikának támaszkodnia kell valamilyen érzelmi azonosulásra is.
A polgári baloldaliság programja kezdetben pontosan ilyen azonosulást jelentett azok számára, akik Gyurcsány Ferencet a hatalom legfelső csúcsára segítették. 2004-ben ugyanis nem a nagyrendszerek reformjával fellépő, országmegújító Gyurcsány lett a befutó, hanem az, aki erős emocionális hatást kiváltva az MSZP versenyben tartását ígérte az akkor beláthatatlan távolságban lévő FIDESZ-szel szemben. Azért lehetett érzelmileg azonosulni vele, mert koherens pártmegújító programot ígért, s azt, hogy visszahozza a sírból a mérkőzést a romokban heverő baloldal számára.
A polgári baloldal pártpolitikai víziója azonban nem tudott pontosan alakot ölteni a kormánypolitikában. Meglehetősen sajátos, hogy nem sokkal a népszavazás előtt – a népi részvények programjával – jött elő újra a polgári baloldaliság régóta elejtett programja, s ez mintha azt jelezné, hogy ami korábban történt, az nem a polgári baloldali gondolat jegyében történt. Amikor ezt állítjuk, természetesen tudjuk: mást jelent kormányozni és más ellenzékből politizálni. A világban számos kormány cselekszik népszerűtlen dolgokat. De az is tény: nem mindegyik kormány veszíti el ettől társadalmi támogatását. Ezt a jelenséget hívja Kornai János egy több, mint tíz éves (nem sokkal Bokros Lajos működése után íródott) cikkében „szemben az árral” effektusnak. Kornai kérdése az, ami akár a miénk is lehetne: mikor szabad egy politikai vezetőnek szembefordulnia az árral? Vagy másképpen: „szabad-e egy reformot keresztülerőltetni, ha a lakosság igen nagy része ellenzi?”. Nem ideológiai messianizmus-e, ha (baloldali) politikusok szembeszállnak a közvélemény nagy részével? Kornai szerint előállhatnak olyan helyzetek, amikor a kormányoknak – igaz feltételekkel – vállalniuk kell, hogy a közvélemény domináns akaratával szembefordulva cselekednek.
- Meg kell győződni arról, hogy nincs más alternatíva,
- Minden szempontból ragaszkodni kell az alkotmányos megoldásokhoz,
- S a kormányzatnak alá kell vetnie magát a soron következő választásnak.
Ha csupán Kornai első – mondhatni: perdöntő – feltételét vesszük ma szemügyre, akkor azt mondhatjuk: a 2006-os választások előtt a kormányzat nem adta jelét annak, hogy meggyőződött volna az alternatíva-hiányról. A mai helyzet egyik legnagyobb tanulsága, sőt kihívása a baloldal (és a miniszterelnök) számára, hogy pontosan elemezze ezt a helyzetet. Azzal ugyanis, hogy a választások utánra datálódott az alternatívahiány konstatálása, erősen megkérdőjeleződik, hogy a politikai vezető ilyen körülmények között joggal gyakorolhatja-e a „szemben az árral” politikusi attitűdjét, azaz – ahogy a nyugatiak mondják – „leaderré” válhat-e. Apróságnak tűnik, de valójában lehet, hogy ez dönti el Gyurcsány Ferenc sorsát, sőt a hazai baloldal versenyképességét. Gyurcsány Ferenc ezért a leader szerepért küzd, s egyelőre megjósolhatatlan, sikerül-e eljutnia hozzá.
A baloldalnak tehát nem pusztán azt a következtetést kell levonnia a népszavazási eredményekből, hogy „reformokat, csak jobb kormányzással, több konzultációval”. Hanem azt is elemeznie kell, hogy vajon megteremtette-e a „szemben az árral” helyzet társadalmi, lélektani s nem utolsósorban politikai-gazdasági feltételeit. Saját tábora érzelmi közösségét, saját bázisát is csak akkor tudja – ha egyáltalán – újrarendezni, ha ehhez az alapkérdéshez eljut, s pengeéles önelemzést ad az elmúlt másfél évről.