A konszenzus időszerűsége és irrealitása


2008. 05. 06.

A magyar demokrácia elmúlt 18 évét végigkíséri a konszenzus, az összefogás, az együttműködés ködös igénye. Ám ez a jóravaló igény soha semmilyen vizet nem zavart, soha semmilyen változást, a konszenzus tartalmi elemeinek végiggondolását és a megvalósításukra vonatkozó tervet nem eredményezett. Nem véletlen, hogy ma a politikára figyelő választó az összefogás gondolatára épp úgy legyint, mint bármi másra, mondjuk az éles szembenállásra.

Pedig van olyan, hogy konszenzusos politika. Csak éppen ez nem szubjektív óhaj, nem magatartás, hanem politikai-kormányzási technika.

Ahogyan a nyugat-európai példákból ismerjük. Ez a kormányzási modell elsősorban a Benelux államokban honosodott meg, hosszú pártpolitikai és társadalmi megosztottság után. Hollandiában például az 1920-as évektől, amikor lényegében a polgárháború szélén állt az ország. Egy ilyen kiélezett helyzet kellett ahhoz, hogy a politikai riválisok lemondjanak a többségi elvről, a győztes mindent visz logikájáról, és kormányzási békességet kössenek egymással. Kezdetben a kényszerhelyzet tanította meg őket az együttműködésre, később már az együttműködés vált a politikai kultúra fő elemévé.

Az újabb időkből valami hasonlóról szól a finn és az ír példa is.

Magyarországon egyelőre nincs jele a totális összeomlásnak, és szerencsére polgárháború sem fenyeget. A politika „normális” működési módja nálunk így az elkülönülés és a politikai ellenféllel való megegyezési képtelenség. Így is nagy azonban az igény a verbális békekötésre. Gyurcsány Ferenc például első kormányzását az ellenzékhez való közeledés jegyében kezdte, de az ellenzék engesztelhetetlensége, valamint – Őszöd után – saját pozíciójának „fogsága” miatt erre képtelenné vált. Ám az ellenfelek iránt verbálisan kinyilvánított tiszteletnek nincs köze a konszenzusos politikához, amely intézményes szövetség fontos programok megvalósítására.

Magyarországon volnának ilyen programok. Ám még messze nem tartunk ott, hogy ezen programok mentén valódi összefogás teremtődhetne. Az európai nagykoalíciók (vagy szerényebben: összefogások) alapja mindig az volt, hogy a felek külön-külön (s viszonylag rövid időn belül) kipróbálták programjaikat, de egyik sem hozott megoldást. Magyarországon viszont a jobboldal 2002 óta nem volt kormányon, ezért a jobboldali választók azt hiszik, hogy a jobboldal kormányra kerülve önmagában is kiutat jelent a gazdasági és a bizalmi válságból, és semmi indokot nem látnak arra nézvést, hogy miért kellene közel kerülniük az immár egypárti baloldali kormányhoz.

Nyilvánvaló: amíg a jobboldal az erejét érzi, nem nyújt segítőkezet a baloldalnak, függetlenül attól, hogy lenne netán ezt felülíró országos érdek. Bármennyire is jó elábrándozni azon, hogy a megegyezések milyen nagymértékben lendítenék előre Magyarországot, ilyen átfogó nagy megegyezések nem lesznek. Másfelől ezt vehetjük jó jelnek is: Magyarország – a látszatok ellenére – még nem lehetetlenült el teljesen, úgy-ahogy tud még működni az eddig kialakult keretek között is.

A konszenzusos politika számára az igazi kihívás ezért nem is most van, hanem akkor, amikor a mai ellenzék – nem kell nagy jóstehetség ennek bekövetkeztét megjósolni – átveszi a hatalmat. Ha a mostani ellenzék (elődjéhez hasonlóan) szintén „béna kacsa” lesz, nos akkor valóban lesz értelme elgondolkodni a nagykoalíciós formuláról.