Az európai egyesülés a történész szemével


Paár Ádám 2024. 10. 21.

Az Európa alapító atyái sorozatban eddig politikusok életpályáját és nézeteit vizsgáltuk. Most, rendhagyó módon, egy történész és történetfilozófus könyve alapján mutatjuk be az európai egyesülés történetét és fő elveit. Oscar Haleckit a fiatalkorától kísérő interkulturális környezet, a mély katolikus vallásosság és a nemzetek megbecsülése alkalmassá tette, hogy megírja Európa történetét.

Egy interkulturális környezetben alkotó történész

Az európai egyesülés gazdasági és politikai vonatkozásait szokás kiemelni. Ritkán szoktunk a hétköznapokban gondolkodni az európai integrációról úgy, mint egy nagyszabású történelmi projektről. Az Európa alapító atyáiról szóló sorozatban mindenképpen be kell mutatni egy Európa-léptékben gondolkodó történészt is, a politikusok mellett.

          Van-e Európának olyan értelemben egységes történelme, mint egy-egy államnak, nemzetnek? Időről időre történészek kísérletet tesznek egy átfogó, meta-szintű Európa-történet megírására. A belga Henri Pirenne és a holland Johan Huizinga neve nemcsak hazájukban, hanem egész Európában, így Magyarországon is ismert, különösen utóbbi, A középkor alkonya (eredeti címe: Őszi középkor) címmel megjelent könyve révén. Christopher Dawson Európa születése és Hans Freyer Európa története címen próbálta egységes keretben tárgyalni a kontinens történetét. Minden ilyen nagyszabású Európa-történet három kihívással küzd. Egyrészt, nagy a kísértés, hogy az Európa-történetet úgy mutassák be, mint a nagy országok és népek – angolok, franciák, olaszok, németek, spanyolok – történetét, elfeledkezve a kis népekről. Így valójában, az esetek többségében Nyugat-Európa-történetek születnek. Másodszor, a szerzők hajlamosak arra, hogy elfeledkezzenek a nacionalizmus pozitív értékeiről. A nemzet egy olyan közösségszerveződési egység, amely csak Európában, illetve a világ Európa által tartósan befolyásolt övezeteiben alakult ki. Európa története elképzelhetetlen a nemzet fogalma és a nemzetállamok létezésének figyelembe vétele nélkül, ám fennáll a veszély, hogy a történész nem tudja egységben kezelni a nemzetek történetét, és így az anyag széthullik országtörténetek sokaságára. Harmadszor, egy Európa-szintézis nem ragadhat le a politikatörténetnél, hiszen a kultúra, a termelés és a pénzügyek területén az egyes európai országok közötti kapcsolat sokkal könnyebben vizsgálható.

          Oscar Halecki (1891-1973) elkerülte mindhárom csapdát. Ebben segítségére volt szintetizáló képessége, olvasottsága, és kétségtelenül az is, hogy alkalma volt megismerkedni sok kultúrával. Interkulturális környezetben született és élt: az Osztrák-Magyar Monarchiában, német-horvát családban látta meg a napvilágot, mivel azonban fiatalon Lengyelországba költözött, és lengyel tudományos környezetben mozgott, a világ lengyel történészként tartja számon. A II. világháború alatt két alkalommal kellett hazát váltania: Lengyelország német megtámadását követően Franciaországba, az emigránsok Mekkájába költözött, majd a francia vereség után, a hitleri Németország elől az Egyesült Államokba menekült. 1944-től a New York City-ben található jezsuita Fordham Egyetemen, majd a Montreali Egyetemen, és párhuzamosan a Columbia Egyetemen oktatta Kelet-Európa történetét. Emellett számos európai egyetem avatta tiszteletbeli doktorrá, és megkapta a Becsületend keresztjét.

Mivel a két világháború felforgatta Halecki életét, és mindannyiszor lakóhelyet és kultúrát kellett változtatnia, érthető, hogy érzékenyen reagált a társadalmi mozgásokra. Egyik alkalommal egy birodalom, másik alkalommal egy nemzetállam polgáraként élte meg az összeomlást, ami arra ösztönözte, hogy eltöprengjen a történelmi dinamikáról: mi tartja fenn az államokat, hogyan váltakozik a birodalmiság és a nemzetállamiság Európa történetében. Lengyelként és katolikusként elutasította a két totalitárius rendszert, a nemzetiszocializmust és a kommunizmust, amelyek kis híján elpusztították hazáját. A katolikus vallás és a vallástól függetlenül kialakult humanizmus eszmei szövetségében látta az európai civilizáció fennmaradásának zálogát. Katolikus és humanista alapon, valamint nem különben az erős antikommunizmus okán vallotta az amerikai-európai szövetséget, és az európai egységet lépcsőfoknak tekintette egy magasabb szintű egység, az atlanti szövetség felé.

Amennyiben Halecki értékrendjét összevetjük a korábbi alapító atyákkal, akkor számos közös metszetet találunk. Valamennyi ismertetett alapító atya számára, Spinelli kivételével, fontos érték volt a vallásosság, illetve a katolicizmus. Az öt alapító atyából csak Churchill érkezett protestáns környezetből, a többiek a katolikus világban szocializálódtak. Valamennyien élesen szemben álltak a kommunista és náci eszmével, és mindannyian szükségesnek látták a társadalmi igazságosságot, a szolidaritást. Hasonlóan Robert Schuman, Jean Monnet és Konrad Adenauer személyiségéhez, Halecki a perifériáról jött: úgy vált lengyel történésszé, hogy horvát-német családban született, és Bécsben, egy interkulturális fővárosban élt és tanult. Egy fontos különbség, hogy Halecki egy nagyobb keret, az atlanti közösség szükségessége felől tekint az európai történelemre. A másik fontos különbség az alapító atyák többségétől, hogy Halecki reflektál a gyarmatosításra. Ezt rajta kívül csak Churchill tette meg, ám jóval szűkszavúbban, és mivel államférfi volt, korántsem mentesen a saját politikája (és a Brit Birodalom) magasztalásától. Halecki nem tudta kivonni magát azon szocializáció alól, amely a gyarmatbirodalmak fénykorát jellemezte. Művében, bár elismeri a gyarmatosítás során alkalmazott kegyetlenségek tényét, sokkal többet ír a gyarmatosítás pozitív hatásairól, amellyel hozzájárult a különböző régiók és kultúrák egybeszerveződéséhez. Mondhatni, Halecki a globalizáció előszobájának vagy bölcsőjének tekinti a gyarmatosítást, anélkül, hogy leírná a globalizáció szót (amely csak az 1970-es években jelent meg). Megmutatkozik Halecki globális szemlélete a gyarmatosítás kérdésében más módon is: egyforma súllyal kezeli az európai és az Európán kívüli vagy félig európai (amerikai, japán, orosz) gyarmatosítók ténykedését.

Róma és Hellasz: Egység és sokféleség

Halecki egyszerre volt benne a birodalmi, és a kisállami hagyományban. Ugyanakkor élete nagy részét az Egyesült Államokban töltötte, ezért egy nagyobb rálátással rendelkezett Európa történetére. Ezért hangsúlyozza Európa millenniuma című 1963-as szintézisében az atlanti szövetséget, miközben Európa történetében nagy – és pozitív – szerepet tulajdonít a kisállamoknak.

          Hendrik Brugmans, a brugge-i Európa Egyetem rektora az Európa millenniuma előszavában kitér a kisállamiság és Európa közötti problémára: „a nacionalizmusnál kevés európaibb dolog akadt”. Halecki, talán azért, mert egy kis népeket egybefogó birodalomban született, igyekezett kitekinteni Európa minden területére, szakítva a Nyugat-központú szemlélettel, valamint a kis népek történetét egyenrangúan tárgyalta a nagyhatalmak történetével. Ahogyan írta, „a történészek még mindig hajlamosak arra, hogy eltúlozzák az európai nagyhatalmak szerepét, ami legalább oly félrevezető, mint – korábban – Nyugat-Európa szerepének túlhangsúlyozása.” (262.)

Másrészt, igyekezett nem elveszni a politikatörténetben, hanem egyforma mélységben tárgyalta a vallás, kultúra, művészetek, gazdaság, pénzügyek és a tudományos forradalmak történetét. Halecki a kereszténységre mint az Európát meghatározó eszmére fűzi föl a maga Európa-történetét. Harmadszor, fontos kiemelni, hogy a katolikus identitás befolyásolta a történész szemléletét, ami megint nem vonatkoztatható el attól, hogy egy katolikus dinasztia (a Habsburgok) birodalmában született és itt is töltötte élete első három évtizedét, egészen a birodalom összeomlásáig. Bécsben, majd Krakkóban dolgozott egyetemi tanárként, és mivel az egyetemi közeg, főleg ebben a korban, nyitottabb és függetlenebb szellemű, mint a társadalom egésze, Halecki nem érzékelte a nemzeti elfogultságot. Így Haleckinek pozitív attitűdje alakult ki a soknemzetiségű birodalom és a kis népek közötti együttélésről. Negyedszer, fontos kiemelni, hogy Halecki szemlélete szakít a „sötét középkorról” szóló tézissel, ami a középkor korai századait a stagnálással azonosította. Éppen ellenkezőleg, hangsúlyozta, hogy Európa mint kulturális egység megszületése a középkorban történt. Különösen Nyugat-Európa megszületése kötődik a középkor első századaihoz. Majd Közép- és Kelet-Európa királyságai követték a nyugati fejlődést.

          Halecki számára Európa kezdetét a görög-római civilizáció kialakulása jelenti. Szerencsés módon ez a civilizáció találkozott a közel-keleti gyökerű őskereszténységgel. A Római Birodalom kultúrája megőrizte a görög filozófiát, és sikeresen integrálta a kereszténységet, így végülis a korai egyházatyák felfogása szerint a Római Birodalom kialakulása a Gondviselés eszköze volt, egy ilyen egység nélkül ugyanis a kereszténység sem terjedhetett volna el.

          Mielőtt elmélyítjük a „keresztény Európa” fogalmát, érdemes még elidőzni a két antik kultúra viszonyánál. Halecki hangsúlyozza, hogy a görögök „szellemi téren a legnagyobb politikai zűrzavar közepette is rendkívüli teljesítményekre voltak képesek.” (28.) Az ókori Hellaszban Arisztotelész és tanítványai 150 polisz alkotmányát gyűjtötték össze a Kr. e. 4. században. A görögök megszokták a politikai sokféleséget, ebből Halecki levezeti, hogy Alexandrosz, azaz Nagy Sándor birodalma téves elképzelésen alapult. Ehhez képest Róma kezdettől arra törekedett, hogy politikai hatalmát kiterjessze Itália egészére, majd elvigye uralmát a létező világ széléig. Hogy mennyi volt ebben a szándékoltság és a véletlenszerűség, arra Halecki nem tér ki. A történész egyfajta dialektikus látásmóddal Hellasz és Róma örökségének folytatását látja az európai történelemben: eszerint a görögök öröksége „a kis államok és nemzetek jogai és létjogosultsága”, a rómaiaké a nagyállami hagyomány. (29.) Ha ezt a kettősséget rávetítjük a mai európai politikára, a föderalizmusról és Európai Egyesült Államokról szóló vitákra, akkor azt mondhatjuk, hogy a föderalisták a római, a föderalizmust elutasítók, azaz a „nemzetek Európáját” vallók a görög tradíciót viszik tovább.

          A Római Birodalom fontos szerepet játszik az európai egységesülés szellemi alapját tekintve. Európa jogi és katonai téren is sokat tanult a rómaiaktól, ahogyan az államszervezés terén. Ez olyannyira így van, hogy Halecki két – egymással ellentétes – példát hoz a Római Köztársasághoz való viszonyulásra. A példák azért is érdekesek, mert eltérő léptékű államokról szólnak, és jól mutatják, hogy a „méret a lényeg”, azaz az ország nagysága befolyásolja a Róma politikai és kulturális hagyományához való viszonyt. A lengyel 17-18. századi nemesi köztársaság alkotmánya egyenesen a Római Birodalomból merített. Még államformája is afféle vegyes rendszer volt, hiszen király állt az állam élén, de az országgyűlés, azaz a nemesség választotta a királyt, nem volt automatikus a primogenitúra, vagyis az elsőszülöttség, és a nemességen belül az arisztokrácia kezében volt a döntő befolyás. Együtt volt tehát a respublika (valamennyi nemes egyenlőségén alapuló „köztársaság”), a születés uralma (arisztokrácia) és a király uralma (monarchia). Az ellenpélda Firenze. A reneszánsz kori, köztársasági Firenzében élesen bírálták a római birodalmiság hagyományát, és elutasították a caesari hatalomgyakorlást, olyannyira, hogy a firenzeiek egyáltalán nem voltak büszkék arra, hogy Julius Caesar alapította a városukat. Ebből a két példából látható, hogy a mai vita a birodalmiságról és a kisállamiságról mint az európai egységesülés két módjáról nem újdonság. A középkorban a kisállamok és a városállamok féltékenyen őrizték jogaikat és önállóságukat, míg a nagy államok képviselték Róma tradícióját.

A nacionalizmus és a nemzetek Európája

A korábban tárgyalt európai alapító atyák megértően nyilatkoztak a kisállami hagyományokról és a nacionalizmusról. Jean Monnet a kivétel, aki kezdettől Francia-Brit Unióban, majd később francia-német egységben gondolkodott. Robert Schuman például az alábbi kijelentést tette:  „A hazafiság, ez  a nemes érzés, amely a nemzeteket formálta, s amely nagyszerű tettek végbevitelére sarkallta őket, eltávolodva eredeti irányától gyakran fanatikus türelmetlenséggé torzult, és így a bizonytalanság és testvérgyilkos viszályok forrásává vált. Nem vagyunk, sohasem leszünk a haza eszméjének tagadói, s nem feledjük iránta valós kötelezettségeinket. De egyre világosabban felismerjük, hogy minden haza felett létezik a köz java, amely felette áll a nemzeti  érdeknek, a közjó, amelybe országaink elkülönült érdekei gyökereznek és keverednek.” (Robert Schuman: Európáért. 29.) A nacionalizmus teljesen természetes jelenség Halecki felfogásában. Ezért hosszan elidőz az egyes államok, illetve nemzetek kialakulásánál.

          Halecki a földrajzi felfedezéseknek és a gyarmatosításnak fontos szerepet tulajdonít, két okból: mert ezáltal Európa elvitte a saját értékeit és eszményeit a világ más tájaira, másrészt az idegen tájakkal, más népekkel való megismerkedés visszahatott az európai gondolkodásra. Mint írja, az, hogy a „Föld népei a ő [ti. az európaiak – P. Á. megjegyzése] kezdeményezésükre kerültek érintkezésbe egymással, még inkább megerősítette őket azon meggyőződésükben hogy gondviselésszerű, egyetemes küldetés teljesítenek.” (245.) Halecki szerint a módszerekre nem kell büszkének lenni, de „a helyzet azonban akkor sem lett volna jobb, ha a világ elkerülhetetlen egységesülése más, például valamely ázsiai önkényúr hódításai révén valósult volna meg.” (245.)

          Halecki reflektál az 1951-es Európai Szén- és Acélközösségre, majd az 1957-es Európai Gazdasági Közösségre. Egyfelől Halecki kiemeli, hogy az Európai Gazdasági Közösség területe egybevág a Nagy Károly-i mag-Európával. Halecki nem tartja elégségesnek Európa gazdasági egybeszerveződését, de megérti, hogy a háború utáni újjáépítés kívánta a gazdasági közösség megalapítását. Ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy a kultúra az a terület, ahol a legkönnyebben megvalósítható az egység. Érdekes ez a vélemény, mert a kereszténydemokrata alapítók – Schuman, Adenauer, De Gasperi, Monnet – spirituális jelentőséget láttak a gazdasági közösségben. Felhívja a figyelmet az európai egyetemi világra, amely a történelem nagy részében a kultúraközi kapcsolatok fellegvára volt. Erre a szellemi előzményre alapozva Halecki megvalósíthatónak látja egy európai szintű felsőoktatási rendszer kiépítését.

          Halecki számára két kérdés adódik: egyrészt az Egyesült Államokkal való kapcsolat, másrészt a hazafisághoz való viszony. Szerinte „a hazafiság, amennyiben valamely nemzet és annak tradíciója iránti sajátos elkötelezettséget jelent, nem lehet akadálya egy olyan, nagyobb politikai alakulat megteremtésének, mely, akárcsak a múltban létrejött föderációk, különböző nemzeteket foglalna magában.” (361.) A másik problémát a Szovjetunió jelenti. Halecki úgy véli, hogy sok ország nem mer csatlakozni az Európai Gazdasági Közösséghez a Szovjetuniótól való féltében. De éppen a kultúra jelenthet egy közös alapot az európai alapító országok és azon államok között, amelyek időlegesen kimaradnak az egységből. Óva inti az európai egység politikusait attól, hogy harcoljanak a nemzet fogalma ellen. Úgy véli, hogy Európa sokfélesége természetes módon a nemzetek Európáját teszik lehetővé.

Az atlanti kor felé?

Halecki két feltételt állít fel, annak érdekében, hogy az egész világon a törvény uralkodjon. Az egyik az európai-amerikai összefogás. Mint a történész írja, „a földgolyót” egy „egésznek” kell tekinteni. Ebből kiindulva Európának azzal a térséggel kell kiépítenie a szoros együttműködést, amellyel amúgy is kulturális kapcsolattal rendelkezik. A cél az, hogy „folyamatos és jóval szorosabb együttműködés alakuljon ki a viszonylag kis területű és a népességét sem tekintve sem túl nagy egyesült Európa és az új Európa között, melyet az európai millennium második felében alapítottak az Atlanti-óceán túlpartján.” (367.) Halecki egyenesen „Egyesült Euramerikáról” ír. A második feltétel a kereszténység kiteljesedése. Halecki amellett érvel, hogy ma már nincs éles ellentét e kettő között. Halecki láthatóan illeszkedik a történész Arnold J. Toynbee nézetéhez, aki szerint a keresztény világrend révén a világ egységesül. Ami az első feltételt illeti, Halecki az amerikai társadalmat jelképező „olvasztótégelyt” a kulturális sokszínűséggel azonosítja, amely szerinte mindig jellemezte az európai közösséget. Emellett méltatja az amerikai egyetemi életet, amely kedvező alapot jelent az amerikai és európai értelmiségiek közötti harmonikus viszony kialakulásához.

          A Halecki szerint már egy új korszak, az „atlanti kor” küszöbén vagyunk. Ha kiterjesztjük időben ezt a megállapítást, akkor a valódi „atlanti kor” a hidegháború után, a Szovjetunió jelentette hatalmi pólus összeomlásával kezdődött, és talán napjainkban – Kína felemelkedésével – ér véget. Az 1960-as években Halecki nagy reményekkel néz az amerikai-európai együttműködés felé, mind anyagi (katonai, gazdasági), de főleg spirituális szinten. Halecki utal az amerikai és európai mentalitás különbségére. Az amerikaiak szerinte kevesebbet foglalkoznak a történelemmel, inkább a jelenre fókuszálnak, hajlamosak demokráciájuk túlzott felmagasztalására, és kevésbé feszélyezettek a technológiai fejlődés iránt, mint az európaiak. Az európaiakat érzelmesebbnek, kevésbé anyagiasnak, ugyanakkor kevésbé idealistának látja, akik a történelemben élnek, és szkeptikusabbak a technológiai vívmányokkal kapcsolatban. Érdekes gondolata, hogy „a történelem rendkívül erős hatást gyakorolt az európaiak gondolkodására, míg az amerikaiak esetében ez a hatás, ha létezik is, sokkal gyengébbnek tűnik.” (371.) Ezek az érték- és habituskülönbségek sztereotipizálva mai napig benne vannak a köztudatban.

          Halecki szerint az antikommunizmus egymáshoz kényszeríti az Egyesült Államokat és Európát, pontosabban Nyugat-Európát (hiszen a vasfüggönytől keletre eső rész, Közép-Európa egy része, és Kelet-Európa elveszett egyelőre a nyugati szövetségesek számára). De ez kevés! Halecki szerint szükség lenne egy új kormányzati és társadalmi modellre: „meg kell találni végre a legmegfelelőbb módját annak, hogyan lehet elkerülni a hatalommal és a szabadsággal való visszaélést”, és „a bölcsen kiválogatott európai és amerikai tapasztalatok tehetik képessé a szociális területen dolgozó elméleti és gyakorlati szakembereket arra, hogy az evolúciós reformokra vonatkozólag olyan javaslatokkal álljanak az atlanti közösség tagállamai, illetve az egész világ elé, melyek szükségtelenné teszik a kommunizmus által erőltetett forradalmi változásokat.” (375-376.) Halecki lényegében itt a jóléti államra utal, ha nem is nevezi néven. Ne feledjük, hogy az európai alapító atyák – Schumantól Monnet-ig és Adenauerig – egyek voltak a szociális piacgazdaság kiépítésében. Ugyanebben az időben a Demokrata Párt elindult a jóléti állam irányában, különösen Lyndon B. Johnson Great Society modellje révén. Vagyis Halecki azt érzékelte, hogy a két térség társadalmi modellje elkezdett közeledni egymás iránt.

          Halecki a fenti gondolatokkal érdekes szemléleti támpontot ad az amerikai-európai együttműködés mai (sokszor kissé hektikusnak érzett) folyamatának értelmezéséhez. Egyrészt a két térség társadalmi modellje, szemben Halecki várakozásával, nem egyesült, hanem idővel, az 1980-as évektől egyre távolodott egymástól: Európa nagyobb fele ragaszkodott a jóléti államhoz, míg az Egyesült Államok, s nyomában Nagy-Britannia, majd óvatosabban és lassabban a Német Szövetségi Köztársaság elindult a túlzott mértékű privatizáció és reguláció útján. Másodszor, a Halecki által annyira óhajtott keresztény humanista világegység nem látszik megvalósulni. Sőt, napjainkban globális szinten a kereszténység visszaszorulása érzékelhető: az újonnan megjelenő gazdasági és katonai hatalmak – Kína, Irán, India – nem tartoznak a keresztény humanista világközösséghez, Oroszország pedig nem része a nyugati keresztény kultúrkörnek. A világrend elindult a multipolaritás irányába, kulturálisan pedig mindig is multipoláris volt: a gazdasági és katonai pólusok közül csak az Egyesült Államok és Európa reprezentálják a nyugati keresztény kultúrkört – ami a forrongó új világban mégis közelebb hozhatja őket egymáshoz, így (talán) beteljesítve Halecki jóslatát.